Kesällä vietin kolme kuukautta suhteessa varatun miehen kanssa. Suurin osa ystävistäni oli sitä mieltä, ettei se ole minun ongelmani ja samaa mieltä olin minäkin. Jotkut sanoivat, että teen väärin. En mielestäni. Jotkut sanoivat, että satutan vielä itseäni, että ihastun tähän mieheen. En ihastunut. Hän on yksi parhaista ystävistäni ja mieheni paras ystävä.

Joskus mietin, miten paljon tuo kyseinen suhde soti kaikkia aiemmpia moraalisääntöjäni vastaan. Mutta minä olen muuttunut nainen. En enää piiskaa itseäni kaikesta. Eikä se ollut minun vikani. Mies ei koskaan eronnut naisesta minun takiani. Hän ei saanut kotonaan tarpeeksi seksiä. Ja siitä oli kyse: seksistä. Myöhemmin mies vain huomasi, ettei hänen tarvinnut esittää minulle mitään. Olin nähnyt hänen kaikista kusipäisimmän puolensa, sen, jota hän ei paljastanut kenellekään muulle. Hän alkoi puhua minulle elämästään ja minä hänelle. Meistä tuli ystäviä.

Juuri hän esittelin minut nykyiselle seurustelukumppanilleni M:lle. Olen onnellinen siitä. Kyllä, kaipaan joskus sitä jännitystä, jota meidän suhteessamme oli, mutta rakastan M:ää enemmän, enkä jättäisi häntä niin mitättömän asian takia.

Suurin syy siihen, miksi mietin tätä asiaa nyt, on kuitenkin se, että eräs minun ystäväni, S, on ihastunut minuun. Hän tietää, etten koskaan jätä M:ää, mutta silti hän pitää minusta enemmän kuin pitäisi. Ja minä vietän aikaa hänen kanssaan. Toisinaan tunnen syyllisyyttä siitä. Toisinaan tunnen itseni jopa julmaksi. En halua satuttaa koskaa S:ää, mutten halua myöskään olla olematta hänen ystävänsä.

S sanoo, että hän viettää mielellään aikaa kanssani. Kyllä minä sen tiedän. Mutta joskus minä pelkään, että satutan häntä tietämättäni. Että häneen koskee. Hän on sanonut, että toisinaan on vaikeaa olla lähelläni, kun tietää, ettei koskaan saa minua. Mutta hän haluaa silti olla. Enkä tiedä miksi.

En halua koskaan satuttaa häntä.


Nämä kappaleet soivat kirjoittaessani:

Laura Närhi - Mä annan sut pois

Pendulum - Watercolor

J. Karjalainen - Verinen mies

Amy McDonald - Don't tell me that it's over